לקרוא בספר או לשחק בטאבלט: מהי ההשפעה שלהם על המוח?
תקציר: הצלצול לצאת להפסקה צלצל מזמן, אבל דני עדיין ישוב בכיסאו בכיתה, מנסה לסיים להעתיק מן הלוח. “מדוע התהליך כל כך קשה? מדוע לוקח לי הרבה יותר זמן בכדי לקרוא מאשר לוקח לחבריי?” דני מתוסכל. ככל שהוא מנסה לקרוא מהר יותר, כך יותר קשה לו להבין את אשר הוא קורא. לבסוף, כשסיים להעתיק הסתיימה ההפסקה וחבריו נכנסו פנימה לכיתה. כמו ל-10%–15 מהילדים בעולם, גם לדני יש דיסלקציה. דיסלקציה מוגדרת כקושי בקריאה מדויקת או מהירה וברוב הפעמים משפיעה על היכולת להבין את הנקרא ועל הימצאותן של שגיאות כתיב. הקושי בקריאה ממשיך גם לבגרות ואינו נעלם, אם כי מבוגרים עם דיסלקציה לרוב מוצאים דרכים “לעקוף” את הקושי על-ידי שימוש בתוכנות הקראה. לילדים ומבוגרים עם דיסלקציה יש פעילות מוחית שונה מאשר לאנשים שהם קוראים טובים. יש להם פעילות נמוכה יותר של אזור במוח האחראי על זיהוי של מילים ושל אזורים אחרים במוח האחראיים על קשב וריכוז וזיהוי טעויות בזמן קריאה. נשאלת השאלה, האם קושי בקריאה הוא משונה, או האם דווקא להיות מסוגל לקרוא זהו הקסם? כיצד המוח האנושי למד לקרוא? והאם השימוש היומיומי בטכנולוגיה, שלעיתים “עוקף” את הצורך שלנו להתאמץ ולקרוא, מסייע לנו ללמוד לקרוא או שמא מעכב אותנו? מאמר זה ידון בנושאים אלו.
לכתבה המלאה: https://kids.frontiersin.org/he/article/10.3389/frym.2018.00066-he
פודקאסט "קטעים" מאת יובל מלחי
בטח גם אתם שמעתם בזמן האחרון כמה הטלפון החכם מזיק לנו וכל מיני המלצות לכך שילדים יהיו פחות מול מסכים. האם המחקרים האחרונים באמת תומכים באמרה הזאת? היום נצא למסע בעקבות המוח, נראה כיצד קריאה משפיעה עליו, לאילו דברים שליליים היא גורמת ומה באמת עדיף לנו – מסכים או ספרים. סדרה חדשה בשיתוף מוזיאון המדע על שם בלומפילד בירושלים והמגזין פרונטירז.
האזנה מהנה!